Chciała sprzedać sukienkę, straciła blisko 700 złotych
Do suwalskich policjantów zgłosiła się 17-latka, która została oszukana w sieci. Nastolatka na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż sukienkę za 45 złotych. Po 10 minutach dostała informację na portalu, że ktoś chce kupić jej sukienkę. Musiała jedynie podać swój nr telefonu i potwierdzić sprzedaż. Po chwili sprzedająca otrzymała wiadomość, w której był link z przyjęciem płatności. Wybrała ikonę swojego banku, a następnie wpisała login i hasło, tym samym dając oszustom dostęp do swojego konta bankowego. Po kolejnych kilku minutach sprzedająca otrzymała informację ze swojego banku, że ktoś zalogował się na jej konto z innego urządzenia. 17-latka natychmiast skontaktowała się z infolinią swojego banku i dowiedziała się, że ktoś pobrał z jej konta łącznie 700 złotych. Wówczas zablokowała swój rachunek bankowy i kartę do bankomatu.
Jak nie dać się oszukać w przypadku kupna/sprzedaży na portalach aukcyjnych?
• podczas transakcji sprzedaży nigdy nie podawaj numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
• czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go nie wiedząc, co autoryzujesz;
• każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinny wzbudzić naszą czujność;
• zwróć uwagę na pisownię w wiadomościach – jeśli to oszustwo często zawiera błędy i literówki;
• każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinien wzmóc naszą czujność.